This is an example of a HTML caption with a link.
HPV عفونت پاپیلومای انسانی

 آزمایش ویروس زگیل انسانی(HPV)

ویروس زگیل انسا نی عفونتی بسیار شایع است. حدود 80% افراد در طول عمر خود به این عفونت مبتلا می‌شوند که بیشتر موارد بدون علامت است و بدون آن‌که فرد متوجه شود خودبخود برطرف می‌شود.

بیش از 100 گونه متفاوت HPV از نظر ژنتیکی وجود دارد که عامل انواع زگیل دست و پا و بدن و نیز زگیل تناسلی را شامل می گردند،  که حدود 40 نوع HPV قادر به ایجاد ضایعات تناسلی- مقعدی هستند اما تنها 14 نوع به ندرت منجر به انواع سرطان از جمله سرطان گردن رحم (سرویکس) می‌شود. انواعی از HPV که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند پرخطر (High Risk HPV) نامیده شده‌اند.

آزمایش اچ پی وی، HPV test یا HPV DNA test یا HPV PCR یک آزمایش کلی یا کیفی از نظر انواع پرخطر این ویروس است. در واقع، جواب این آزمایش به صورت مثبت و منفی است و در مرحله بعد، در صورت مثبت شدن این آزمایش، باید نوع ویروس مشخص شود که لازمه آن، انجام HPV genotyping test است HPV cotest به انجام هم‌زمان HPV test و پاپ اسمیر گفته می‌شود.

نام‌گذاری HPV بر اساس ژنوتیپ با شماره‌گذاری انجام می‌شود. بیشترین انواع HPV که به عنوان عامل سرطان سرویکس شناخته شده‌اند، HPV 16 و HPV 18 هستند. البته برخی انواع دیگر این ویروس هم خطر ابتلا به سرطان سرویکس را افزایش می دهند (HPV types 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 66, 68) اما در اغلب آزمایشگاه‌ها و در بیشتر کیت‌های معتبر، انواع 16 و 18 حتماً آزمایش می‌شوند. نوع کیت استفاده شده در آزمایش HPV بسیار مهم است و به این نکته در بیشتر الگوریتم‌ها اشاره شده است.

امروز واکسیناسیون به عنوان بهترین روش پیشگیری از ابتلا به سرطان سرویکس رایج شده است. انجام آزمایش HPV پیش از تلقیح واکسن HPV لازم نیست.